lördag 17 oktober 2009

Höstfärger och äpplemos

Förr tyckte jag hösten var en jobbig tid, särskilt mörkret gjorde mig orkeslös och lite deppig.

I år har jag inte riktigt samma känsla. Tröttheten har visserligen visat sig, men i år njuter jag av luften och framför allt alla färger. Jag har haft nöjet att åka genom Orust ett par dagar den senaste månaden och det har verkligen varit ett nöje. Bergen, träden, havet, hela naturen har varit helt fantastisk. Det finns ett bergparti med en fantastisk granskog alldeles norr om Henån som idag var helt underbart vacker. Jag blev helt tårögd av upplevelsen.


Inspirerad av Naturen, kokade jag Äpplemos. Mumma.


Äpplemos
20 Äpplen
2 dl Vatten
1 1/2 dl Socker
Skölj och skala äpplena. Skär dem i bitar. Släng kärnhusen. Lägg äppelbitarna i en kastrull. Häll i vattnet. Koka upp och koka på svag värme under lock 10-15 min. Rör om ett par gånger under tiden. Ta kastrullen från värmen. Rör kraftigt eller mosa med potatismos-stöt till önskad konsistens. Tillsätt sockret, smaka av och låt moset kallna. Mos utan socker eller konserveringsmedel bör frysas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar